|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1413 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
ADRESAT: Młodzież znajdujące się w trudnej sytuacji kryzysowej i pochodzące z rodziny wieloproblemowej.
Cele:
1. Stworzenie możliwości bezpiecznego odreagowania lęku, poczucia krzywdy, emocji, które związane są z przeżyciami w rodzinie dysfunkcyjnej. 2. Propagowanie prawidłowych postaw i zachowań interpersonalnych. 3. Kształtowanie postaw szacunku, tolerancji i miłości. 4. Utrwalenie wiedzy na temat mechanizmu- pułapki uzależnienia. 5. Tworzenie warunków młodzieży dokazywania solidarnością z Europą.
CZAS REALIZACJI:
Program realizowany będzie od 1 września do 1 listopada 2004 roku.
RYTM SPOTKAŃ:
Spotkania będą odbywały się raz w tygodniu przez dwie godziny.
MIEJSCE:
Ośrodek Usług Opiekuńczo- Wychowawczych w Tychach.( grupa interwencyjna).
METODY PRACY:
Mikroedukacja Trening umiejętności Technika ekspresji Gry i zabawy Scenki Psychodrama Dyskusja Burza mózgów Relaksacja
FORMY PRACY:
Indywidualna Grupowa Zespoły zadaniowe
BLOKI TEMATYCZNE
I. SPOTKANIE PIERWSZE
INTEGRACJA GRUPY
• Wprowadzenie w tematykę programu. • Gry i zabawy integracyjne budujące zaufanie w grupie i przyjazną atmosferę:” Złap imię”, „ Życiorys na literkę”, „ Tocząca się opowieść”, „ Pomocna dłoń”. • Kontrakt grupowy- uświadomienie konieczności przestrzegania ustalonych norm i zasad .
II. SPOTKANIE DRUGIE
EMOCJE I WARTOŚCI
• Wprowadzenie- rozpoznawanie uczuć (ćwiczenia pantomimiczne). • Panorama uczuć- burza mózgów. • Okazywanie sobie pozytywnych uczuć. • Asertywność jako postawa, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości. • Kwestionariusz asertywności. • Księga emocji:
-przygotowanie w grupach kart księgi( rysunek):
- Jestem szczęśliwy… - Jestem zły… - Jestem dumny… - Jestem przestraszony… - Jestem spokojny… - Jestem znudzony… - Jestem radosny… - Jestem samotny… - Jestem zadowolony…
- Przygotowanie stron księgi z uzupełnionymi zdaniami:
- Gdy jestem znudzony… - Gdy jestem smutny… - Gdy jestem szczęśliwy… - Gdy jestem smutny… - Gdy jestem wesoły… - Gdy jestem zły…
• Spacer rozluźniający.
• Podsumowanie- „ Wyrażając emocje pamiętaj o…”
III. i IV. SPOTKANIE TRZECIE I CZWARTE.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
• Wprowadzenie. • Właściwości ( cechy psychiczne) ważne w kontaktach międzyludzkich. - empatia - życzliwość - autentyczność - konkretność - inicjatywa - bezpośredniość - otwartość - akceptacja uczuć - konfrontacja - samopoznanie • Aktywne słuchanie. • Rozwijanie uniwersalnych umiejętności społecznych ułatwiających kontakt z ludźmi. • Różne sposoby porozumiewania się.( praca w grupach - drama) • Prezentacja i stworzenie wspólnej listy słownego( werbalnego) i bezsłownego ( niewerbalnego) porozumiewania się. • Znaczenie intonacji głosu w komunikacji międzyludzkiej ( praca indywidualna- czytanie tekstów). • Mowa ciała. • Negocjacje, czyli sztuka porozumiewania się między ludźmi. - czynniki ułatwiające prowadzenie negocjacji - czynniki utrudniające prowadzenie negocjacji - zasady oparte na negocjacji • Podsumowanie spotkania( Lubię, kiedy rozmawiając z tobą…)
V. SPOTKANIE PIĄTE
JAK BUDOWAĆ PRZYJAŹŃ I MIŁOŚĆ?
• Wprowadzenie – zabawa „ Okazywanie sobie przyjaźni” • Co rozumiemy przez pojęcie przyjaźń?( burza mózgów) • Cechy prawdziwej przyjaźni. • Szukam przyjaciela.( drama) • Co utrudnia przyjaźń? • Co zrobić by utrzymać przyjaźń? • Dekalog przyjaźni. • Miłość daje czy zabiera? • Jak budować miłość?( praca w grupach) • Miłość prawdziwa i pozorna. • Jakich partnerów unikać? • Seksualność człowieka. • Antykoncepcja. • Podsumowanie.
VI. SPOTKANIE SZÓSTE
GODNOŚĆ I TOLERANCJA.
• Wprowadzenie-zabawy integracyjne: „ Jesteśmy różni. „ Trojaczki” „ Innymi oczami” „ Taki sam i inny.” • Definicja tolerancji. • Stereotypy myślowe. • Granice tolerancji. • Kodeks „ Jak zostać bardziej tolerancyjnym ?”. • Kim jestem- ustalenie cech składających się na pozytywny lub negatywny obraz samego siebie.( rysunek) • Deklaracja Praw Człowieka( 1 art.) • Jak można utracić godność? • Szacunek-( scenki) • Podsumowanie.
VII. SPOTKANIE SIÓDME
ALTERNATYWA DLA AGRESJI.
• Wprowadzenie. • Co to jest agresja? • Identyfikacja sposobów radzenia sobie ze złością. • Co dzieje się z człowiekiem kiedy tkwi w złości?- opracowanie własnych strategii. • Rozpoznawanie zachowań agresywnych. • Kategorie agresji. • Jak powstaje agresja- ( praca w grupach). • Relaksacja – uwalnianie napięcia. • Trening zastępowania agresji. • Podsumowanie.
VIII. SPOTKANIE ÓSME.
ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA WYNIKAJĄCE ZE SPOŻYWANIA ALKOHOLU I STOSOWANIA INNYCH ŚRODKÓW UZALEZNIAJĄCYCH. ALTRNATYWA WOBEC STOSOWANIA ŚRODKÓW ZMIENIAJACYCH ŚWIADOMOŚĆ.
• Wprowadzenie. • Podstawy wiedzy o uzależnieniach. • Informacja na temat szybkości powstawania uzależnień. • Objawy uzależnienia. • Obronne wzorce funkcjonowania dzieci z rodzin z problemem alkoholowym - bohater rodzinny - wspomagasz - kozioł ofiarny - maskotka - niewidoczne dziecko • Narkomani- stop. • Żyję bez ryzyka- AIDS- zagrożenie - rozróżnienie terminów HIV i AIDS - jak dochodzi do zarażenia - objawy - stosunek do nosicieli wirusa HIV - kontakty z chorymi na AIDS
• Wypowiadamy wojnę papierosom. • Jak ciekawie spędzić czas wolny? • Skutki niewłaściwego odżywiania( nadwaga- otyłość, anoreksja, bulimia) • Poradnik z zakresu udzielania pierwszej pomocy. • Podsumowanie.
IX. SPOTKANIE DZIEWIĄTE
MOJE MIEJSCE W EUROPIE.
• Wprowadzenie. • Dzień europejski- Unia bez tajemnic. • Klub Europejczyka • Mówimy językiem Europy • Poznanie i zrozumienie różnorodności wspólnej kultury europejskiej, dziedzictwa i wspólnych podstawowych wartości. • Muzyka Europy. • Wspieranie walki z rasizmem i ksenofobią. • Podsumowanie.
X. SPOTKANIE DZIESIĄTE.
PODSUMOWANIE SPOTKAŃ.
• Ankiety • Kwestionariusz samooceny • Obserwacja
Program opracowała:
mgr Małgorzata Grzyb
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|